תערוכה – רוח מעל הגשר

דבר אוצר בנייני האומה - ערן ליטוין

"רוח מעל הגשר"
מסע לנופי הפרא של דרום אסיה בצילומיו של יהודה שמח

מאז קיבל יהודה שמח את מצלמת ה"בוקס" הראשונה שלו מהוריו בשנת 1962, הוא אינו מפסיק לצלם. בילדותו נהג לצלם את העיר ירושלים ואת חבריו לפנימיית "כרמית" בה למד כילד.
לאורך השנים, לצד עבודתו כמנהל מפעלים בתחום ייצור והרכבת מכונות בתחום ההייטק, הקפיד לחקור את נושא הצילום באופן עצמאי ומאוחר יותר השתלם ב"מדרשה לצילום גיאוגרפי". שמח מספר על התהליך: "התחלתי להשקיע את זמני בהגשמת החלום לטייל סביב עולם. לחקור ולצלם עמים, קהילות, שבטים, מנהגים, דתות, פולחנים וטקסים שבטיים. אני מחפש את המקומות הלא סטנדרטיים, איני מחפש את תנאי הנוחות וככל שהמקום פחות מפותח ויותר "בראשיתי" וראשוני, כך אני מתמגנט אליו יותר. במסעות הצילום שלי, אני משתדל לגור עם הקהילה אותה אני מצלם ונוהג להשתמש בתחבורה המקומית ולשתף את המצולמים בחוויית הצילום, נותן להם את מצלמתי ומאפשר להם להתנסות. השיתוף הזה עוזר לי מאד להסיר מחיצות ולהתקרב אליהם. "המצלמה היא החצי השני המשלים אותי, איני מסוגל לתאר בדמיוני את חיי בלעדיה".
סדרת הצילומים המוצגת בתערוכה שלפנינו עוסקת בנופים הפראיים של דרום אסיה – מארג אנושי מרהיב על רקע טבע בראשיתי. תושבי חבל ארץ זה הם ערב-רב של תרבויות ממוצאים שונים כגון: מונגולי, סיני, בורמזי, טיבטי, מוסלמי אנימיסטים ונוצרים. למעלה ממאה וחמישים שבטים שונים יוצרים, על פני אזור גיאוגרפי מצומצם, מפגש תרבותי מרתק.
יהודה שמח הוא מתעד תרבויות ובכך לוכד במצלמתו את אורח החיים הפשוט והיום-יומי של אנשי חבל הארץ. עבודות חקלאות ומסחר לצד טקסים דתיים חגיגיים, כולם על רקע נופי הפרא של דרום אסיה.
יהודה שמח הציג מצילומיו בתערוכות רבות ואף זכה בפרסי צילום חשובים בארץ ובחו"ל.

אוצר: ערן ליטוין
בנייני האומה